Friday 26 June 2015

Ramadhan datang lagi

بسم الله الرحمن الرحيم

Dah lama tak update blog ny.. tak tahu kenapa.. nak kata busy aq ny bukanlah menteri yang busy memanjang.. mungkin sebab nak dapat idea dan ilham untuk menulis tu mengambil masa yang lama agaknya.. kihkihkih..

Alhamdulillah.. Ramadhan datang lagi.. Bersyukur dapat mengambil peluang beribadah dalam bulan yang penuh barakah ini.. Ini Ramadhan pertama yang rasa macam lain sikit.. Ye la, sebelum ny bulan Ramadhan di asrama.. 7 tahun kot aq sambut Ramadhan kat asrama.. Terikat dengan segala peraturan-peraturan dan jadual-jadual yang pengawas dan BADAR buat..

Macam-macam aktiviti yang depa penuhkan untuk bebudak asrama ny.. kadang-kadang rasa penat sebab padat sangat. Pastu komplain tak habis2.. kesian kat depa yang penat-penat pikir nak buat apa aktiviti sepanjang Ramadhan.. kita ni tahu komplen je.. Ish3, tak patut.... Apa contoh aktiviti yang depa wat?? Of course la tadarus.. wajib tu.. setiap pagi lepas solat Subuh dan lepas solat Asar mesti buat.. Tarawih berjemaah.. Yang ny part aq x boleh blah.. Kalo da ngantuk sangat,tengah tarawih pon boleh sengguk lagi.. Tu la akibat melantak banyak sangat makanan waktu berbuka.. Ala bese la.. budak asrama tak pernah tak ngantuk.. nak-nak aku ny.. Sabtu ahad akan ada aktiviti-aktiviti yang memenuhi masa lapang budak-budak asrama yang asyik nak tido je.. 

Betul apa orang kata,kalau sesuatu tu memang terbentang depan die, die xkan hargainya.. bile susah nak dapat baru terasa kehilangan.. Ramadhan taun ini aq kehilangan suasana ini.. Suasana tadarus beramai-ramai,berbuka dan bersahur bersama-sama, solat tarawih berjemaah.. Sungguh aq rindukannya.. Duduk di rumah, aku kurang beribadat.. Mungkin faktor aku bekerja ataupun mungkin sebab aku ny memang hamba Allah yang agak pemalas.. Kene ketuk baru jalan.. Kene suruh baru buat.. Sebelum ini, mungkin aku tidak hargai kenapa aktiviti-aktiviti ini perlu buat.. 

Sebenarnya,setiap aktiviti yang disusun di asrama bukan untuk membebankan pelajjar malah untuk melatih kite-kite ny menjadi insan yang kuat di bulan Ramadhan ini.. Bukan pelajar yang hanya terbaring di atas katil menunggu waktu mengambil nasi di dewan makan.. Setiap perkara yang cikgu, warden ,pengawas, BADAR, mahupun exco2 buat semuanya ada kebaikan malah di bulan yang mulia ini, Allah melipatgandakan ganjaran untuk setiap kebaikan yang kita lakukan.. best woo.. sape xnak?? Pahala berlipat kali ganda kte dapat.. 

Jadinya, kita patut bersyukur Allah pertemukan lagi kita dengan Ramadhan yang penuh barakah ini.. Sebelum ini,berapa ramai yang kita dengar sudah dipanggil menghadap Ilahi dan tidak sempat bertemu Ramadhan ini.. Maka,bersyukurlah kita.. Dan berusahalah untuk mencari pahala yang berlipat kali ganda dari Allah dan melakukan amalan dengan ikhlas dan istiqamah..
Ayuh,cari redha Allah.. Moga-moga bulan Ramadhan kali ini menjadi asbab untuk menjadi yang lebih baik dari sebelumnya..

Untuk adik-adik yang masih bersekolah dan masih tinggal di asrama, hargailah setiap aktiviti yang dilakukan untuk memenuhi masa terluang di bulan yang mulia ini.. Kerna sesungguhnya, adik-adik akan merindui saat-saat itu.. Saat-saat yang berharga dalam kehidupan adik-adik.. Nanti bile dah habis sekolah dan tak tinggal di asrama dah, xde sape yang akan care kat kite.. Kite kene pandai-pandai sendiri bagaimana untuk memenuhi masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah dan bermanfaat..

Sekian coretan yang panjang lebar ini.. Lepas gian sebab lama tak menaip.. hihi.. Maaf jika ada kekurangan..

No comments:

Post a Comment